„Chińczyk” czy „Wyścig po wiedzę”? Nawet 28 osób może grać równocześnie przy 3-metrowej edukacyjnej grze planszowej „Trefliki w przedszkolu”.
Wiemy, jak ważny w codziennej pracy nauczyciela jest odpowiedni dobór narzędzi i pomocy dydaktycznych. Połączyliśmy wiedzę i doświadczenie naszych autorek – nauczycielek wychowania przedszkolnego – z wieloletnim doświadczeniem firmy Trefl S.A. w tworzeniu gier edukacyjnych. Razem stworzyliśmy wyjątkową grę planszową, która jednocześnie stanowi innowacyjną pomoc dydaktyczną dla przedszkoli.
Podstawą gry edukacyjnej „Trefliki w przedszkolu” jest 3-metrowa, dwustronna, składana plansza. Wersja A to „Wyścig po wiedzę”, wersja B – „Chińczyk”. Obie gry umożliwiają angażowanie całej grupy przedszkolnej jednocześnie – w podziale na zespoły.
„Wyścig po wiedzę” polega na jak najszybszym pokonaniu trasy od pola „start” do „mety”, każdy ruch musi być jednak poprzedzony wykonaniem zadania z talii kart aktywności „Mój dzień w przedszkolu” (pytania, zagadki, ćwiczenia fizyczne lub matematyczne). Treści zawarte w kartach są zgodne z Podstawą programową wychowania przedszkolnego i obejmują wszystkie obszary rozwoju dziecka: fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy.
Plansza „Chińczyk” zawiera rozgrywkę dla 4 drużyn. Tak jak w klasycznej, dobrze znanej wszystkim grze, dzieci przesuwają pionki po rzucie kostką, a celem jest wprowadzenie ich do bazy. „Chińczyka” można rozbudować o pola specjalne z zadaniami, wykorzystując kolorowe żetony. Stanięcie na pole przykryte żetonem oznacza, że dziecko ma wykonać wcześniej wyznaczone (przez grupę lub nauczyciela) zadanie/ćwiczenie.
Nasza gra planszowa dla grup przedszkolnych obejmuje łącznie 10 wariantów – każdy z nich opisany jest szczegółowo w „Przewodniku po grze”.
Gra edukacyjna „Trefliki w przedszkolu” umożliwia: realizowanie podstawy programowej oraz rozwijanie u dzieci kluczowych kompetencji. Podczas wspólnej zabawy nauczyciel naucza przestrzegania wyznaczonych zasad, a dzieci poszerzają wiedzę o świecie i najbliższym otoczeniu.
Co wchodzi w skład zestawu startowego?
- 3-metrowa, dwustronna plansza do gry (strona A: Wyścig po wiedzę, strona B: Chińczyk)
- 50 kart z aktywnościami dopasowanymi do tematu „Mój dzień w przedszkolu”
- 16 kubeczków-pionków
- 2 duże i miękkie kostki do gry
- 10 kolorowych żetonów (po 2 żetony w danym kolorze)
- przewodnik
Zawarte w przewodniku propozycje wykorzystania pomocy dydaktycznej są inspiracją do dalszych działań. Zachęcamy także do modyfikowania lub tworzenia własnych zasad gry, aby możliwie jak najlepiej dopasować je do danej grupy przedszkolnej, wieku jej członków, ich aktualnych potrzeb oraz możliwości percepcyjnych.
Zestaw startowy można rozbudować o dodatkowe tematyczne talie kart z aktywnościami. Umożliwiają one utrwalanie wiedzy z zakresu tematów kompleksowo realizowanych w ciągu roku w przedszkolu w atrakcyjnej formie. Każda talia zawiera 50 kart z aktywizującymi pytaniami, zadaniami i małymi wyzwaniami.
Jak wygląda rozgrywka w praktyce?
Na to pytanie odpowiadamy w bezpłatnym warsztacie Studia Dobrych Praktyk. Doświadczona nauczycielka wychowania przedszkolnego wyjaśnia zasady gry „Trefliki w przedszkolu”, dzieli się swoimi pomysłami na jej zastosowanie i prowadzi pokazowe rozgrywki z udziałem grupy dzieci w wieku od 4 do 6 lat.