Budowanie świadomości i wyrabianie dobrych ekologicznych nawyków już od najmłodszych lat – to najważniejsze cele ogólnopolskiej kampanii społecznej pod hasłem „EKO POSTAWA – WIELKIE BRAWA!”. Akcja, realizowana przez Fundację Trefl, jest adresowana do dzieci w wieku przedszkolnym, ale także do ich rodziców, krewnych i przyjaciół oraz grona nauczycieli, nauczycielek i osób opiekuńczych. Elementem kampanii jest kolejna edycja Konkursowego Programu Edukacyjnego dla przedszkoli.
– Doceniając wagę edukacji i wychowania przedszkolnego, chcemy aktywnie wspierać ich rozwój. Bierzemy na warsztat ekologię jako jedno z największych wyzwań współczesności. Uważamy, że w każdym domu, a także w każdym przedszkolu, szkole, biurze i firmie można i trzeba wdrażać działania i nawet drobne zmiany, które przekładają się na bardziej racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i poprawę warunków życia dla nas wszystkich. Grupa Trefl w pełni utożsamia się z taką postawą, dlatego nasze zaangażowanie w kampanię o tej tematyce jest dla nas naturalne. Uważamy, że wspieranie pracy u podstaw w dziedzinie ekologii to dziś powinność nowoczesnej i dojrzałej organizacji – mówi Kazimierz Wierzbicki, właściciel i założyciel Grupy Trefl.
Fundacja Trefl chce wesprzeć osoby dorosłe w zadaniach wychowawczo-edukacyjnych i wyposażyć ich w materiały pomocne do przeprowadzania rozmów z dziećmi na tematy związane z ochroną przyrody. W ramach kampanii „EKO POSTAWA – WIELKIE BRAWA!” na stronie internetowej www.edukacjaztreflikami.pl udostępnione są bezpłatnie materiały do pobrania i wykorzystywania we własnym zakresie, podczas zabaw i rozmów w domu czy przedszkolu: elektroniczna książeczka pt. „Trefliki i dobre nawyki. Ekologia” oraz wesoły plakat z wierszykiem.
– Ekologiczne podejście towarzyszy wszystkim podmiotom z Grupy Trefl. W samym Treflu SA troska o środowisko przejawia się na każdym etapie realizacji projektów - od zakupu surowców, przez audyty u dostawców i wykonawców, jak również przede wszystkim podczas procesu produkcji. Jako firma, dla której podstawowymi surowcami są papier i makulatura, cieszmy się, że w tym roku świętujemy 10-lecie posiadania certyfikatu międzynarodowej organizacji promującej odpowiedzialne gospodarowanie zasobami leśnymi FSC. Tworzymy już także produkty w pełni ekologiczne – m.in. puzzle drewniane Wood Craft, które zapakowane są w papierową torebkę, a ich pudełko zamiast termokurczliwą folią zamknięte jest stickerami. Z kolei w puzzlach z serii Unlimited Fit Technology układanki pakowane są w biodegradowalne worki, które w 2024 roku wprowadzane będą do kolejnych linii produktów. Przed nami następne inwestycje w nowoczesne urządzenia sprzyjające energooszczędności i ochronie środowiska, a równocześnie z nimi prowadzimy działania edukacyjne oraz kontynuujemy zapoczątkowaną dwa lata temu rewitalizację terenów przyrodniczych na Kaszubach – mówi Jan Iwanowicz, Członek Zarządu oraz Dyrektor Produkcji i Logistyki Trefla SA, który we wrześniu tego roku, podczas Gali Pomorskiego Gryfa Gospodarczego, odebrał w imieniu firmy wyróżnienie w kategorii: Lider Zielonej Transformacji.
SuperTreflik wkracza do akcji
Kampanię społeczną „EKO POSTAWA – WIELKIE BRAWA!” promuje 30-sekundowy animowany spot, zrealizowany przez należące do Grupy Trefl gdyńskie studio filmowe KAZstudio, producenta „Rodziny Treflików”. W spocie znalazły się zaczerpnięte z tego popularnego serialu dla dzieci najpiękniejsze obrazy przyrody. Narratorem filmiku jest SuperTreflik, czyli postać występująca w innej kampanii Fundacji Trefl, zrealizowanej przed rokiem pod hasłem „Oklaski za odblaski. Bezpieczne dzieci na drodze”. Znany dzieciom bohater tym razem niesie przekaz, zgodnie z którym każde dziecko może być bohaterem, jeśli każdego dnia działa aktywnie na rzecz planety. „Ziemia jest tylko jedna!” – przekonuje SuperTreflik, mówiąc w spocie głosem aktorki Teatru Muzycznego w Gdyni, Karoliny Trębacz.
Symboliczny start kampanii społecznej „EKO POSTAWA – WIELKIE BRAWA!” przypada 13 listopada 2023 roku. Jest to data nieprzypadkowa, bo tego dnia rozpoczyna się Tydzień Edukacji Globalnej, ogólnoświatowa kampania koordynowana przez Centrum Północ-Południe Rady Europy i Sieć Edukacji Globalnej. Tegoroczne przesłanie akcji („Pokój dla planety. Planeta pokoju”) promuje pokojowe rozwiązywanie konfliktów, z dbałością o środowisko, przyrodę i zrównoważony rozwój.
Konkurs dla przedszkoli
Kampania „EKO POSTAWA – WIELKIE BRAWA!” jest długofalowa i będzie trwać jeszcze przez kilka miesięcy w 2024 roku. Wtedy bowiem zrealizowany zostanie kilkuetapowy Konkursowy Program Edukacyjny dla przedszkolaków. Grupy przedszkolne zgłoszone do konkursu będą wykonywać specjalne zadania oparte na ekologicznych scenariuszach. Zapisy chętnych przedszkoli ruszyły 13 listopada. Równolegle w mediach społecznościowych Fundacji Trefl systematycznie będą się ukazywać nowe treści promujące „Zielony Alfabet Treflików”, czyli zestaw informacji o codziennych działaniach, które są w zakresie możliwości każdego dziecka, a które również mogą zmieniać świat na lepsze.
Partnerzy kampanii:
Trefl SA, Podręcznikarnia Wydawnictwo Edukacyjne, Trefl Edukacja, Buglo, KAZstudio, TVP ABC
oraz Miasto Gdynia „W klimacie”
Kontakt w sprawie kampanii: