Mają ułatwiać i usprawniać pracę nauczyciela, choć nie każdy chce z nich korzystać w pracy z dziećmi. Czym są przewodniki metodyczne i jak mądrze wykorzystać je w pracy w przedszkolu?
Czym jest przewodnik metodyczny?
Przewodnik jest pomocą metodyczną nauczyciela wychowania przedszkolnego. To propozycje tematów i scenariuszy na każdy dzień wraz z instrukcją dla nauczyciela, jak się przygotować, które pomoce dydaktyczne wykorzystać i jak przeprowadzić poszczególne aktywności w ciągu dnia. Dobry przewodnik metodyczny zawiera również teorię (m.in. metody, cele, punkty podstawy programowej).
Co zawiera przewodnik metodyczny?
Wszystkie serie pakietów edukacyjnych i przewodników metodycznych Podręcznikarni są zgodne z obowiązującą podstawą programową.
Przewodniki metodyczne Podręcznikarni dla nauczycieli wychowania przedszkolnego zawierają:
- wpisy do dziennika
- realizowane punkty z podstawy programowej
- rozwijane kompetencje kluczowe
- cele i sposoby realizacji
- przewidywane osiągnięcia dziecka
- propozycje aktywności ruchowej
- teksty piosenek wraz z zapisem nutowym
- rozkład materiału na 44 tygodnie pracy (każdy scenariusz zawiera podział
na aktywność poranną, główną i popołudniową) - tematy kompleksowe oraz tematy dnia
Czy przewodniki metodyczne są potrzebne?
Jedno jest pewne: przewodniki metodyczne nie są obowiązkowe. Powstały po to, by ułatwić i uporządkować pracę nauczyciela. – Absolwenci studiów pedagogicznych zgodnie twierdzą, że w programie studiów jest za mało praktyki. Później, w pracy w przedszkolu, można oczywiście pytać bardziej doświadczone nauczycielki o radę i je podpatrywać, ale przewodnik metodyczny jest codziennym, podręcznym ułatwieniem, bo zawiera kompleksowe informacje potrzebne do pracy z dziećmi – podkreśla Joanna Żarniewska, ekspert Studia Dobrych Praktyk Podręcznikarni.
Jak korzystać z przewodnika metodycznego w przedszkolu?
Scenariusze w przewodnikach metodycznych stanowią propozycję. Nauczyciel powinien dostosowywać zabawy, czas ich trwania i ilość do możliwości swojej grupy.
Poniżej udostępniamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:
- Czy mogę omijać tematy?
Tak. Pomięcie tematu nie oznacza, że nauczyciel ominął realizację podstawy programowej. Punkty z podstawy programowej powtarzają się w wielu scenariuszach.
- Co zrobić, gdy zaczynam ferie lub zbliża się przerwa świąteczna/święta ruchome?
Przewodnik metodyczny jest uniwersalny dla danej grupy wiekowej, choć każde województwo ma ferie w innym czasie. Nauczyciel może przesunąć interesujące go tematy i dopasować je do kalendarza przedszkola, w którym pracuje.
- Dlaczego niektóre zabawy powtarzają się kilka razy w tygodniu?
Metodyka wychowania przedszkolnego mówi, że nowa zabawa powinna pojawić się minimum trzy razy w ciągu tygodnia, by dzieci utrwaliły zasady zabawy.
- Czy mogę zamieniać tematy kolejnością?
Tak, o ile nie dotyczy to radykalnych zmian, np. przy nauce czytania nie powinno się wprowadzać samogłosek po spółgłoskach. Warto jednak zaznaczyć, że uczenie liter w przedszkolu nie jest obowiązkiem nauczyciela, a jedynie aktywnością przewidzianą dla dzieci zainteresowanych.
- Czy do przewodników otrzymam plany pracy?
Plany pracy dla poszczególnych pakietów i grup wiekowych nauczyciel może pobrać bezpłatnie na platformie edukacyjnej www.edukacja.podrecznikarnia.pl (założenie konta jest bezpłatne).
Przewodnik metodyczny. Jak go wykorzystać w pracy? – warsztat Studia Dobrych Praktyk
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Joanną Żarniewską, doświadczoną metodyczką i nauczycielką wychowania przedszkolnego.
Pod tym linkiem znajdziesz oferty pracy dla nauczycieli wychowania przedszkolnego.