Mają ułatwiać i usprawniać pracę nauczyciela, choć nie każdy chce z nich korzystać w pracy z dziećmi. Czym są przewodniki metodyczne i jak mądrze wykorzystać je w pracy w przedszkolu?

Czym jest przewodnik metodyczny?

Przewodnik jest pomocą metodyczną nauczyciela wychowania przedszkolnego. To propozycje tematów i scenariuszy na każdy dzień wraz z instrukcją dla nauczyciela, jak się przygotować, które pomoce dydaktyczne wykorzystać i jak przeprowadzić poszczególne aktywności w ciągu dnia. Dobry przewodnik metodyczny zawiera również teorię (m.in. metody, cele, punkty podstawy programowej).

Co zawiera przewodnik metodyczny?

Wszystkie serie pakietów edukacyjnych i przewodników metodycznych Podręcznikarni są zgodne z obowiązującą podstawą programową.przewodnik.png

Przewodniki metodyczne Podręcznikarni dla nauczycieli wychowania przedszkolnego zawierają:

  • wpisy do dziennika 1
  • realizowane punkty z podstawy programowej 2
  • rozwijane kompetencje kluczowe 3
  • cele i sposoby realizacji 4
  • przewidywane osiągnięcia dziecka
  • propozycje aktywności ruchowej
  • teksty piosenek wraz z zapisem nutowym
  • rozkład materiału na 44 tygodnie pracy (każdy scenariusz zawiera podział
    na aktywność poranną, główną i popołudniową) 5
  • tematy kompleksowe oraz tematy dnia6

Czy przewodniki metodyczne są potrzebne?

Jedno jest pewne: przewodniki metodyczne nie są obowiązkowe. Powstały po to, by ułatwić i uporządkować pracę nauczyciela. – Absolwenci studiów pedagogicznych zgodnie twierdzą, że w programie studiów jest za mało praktyki. Później, w pracy w przedszkolu, można oczywiście pytać bardziej doświadczone nauczycielki o radę i je podpatrywać, ale przewodnik metodyczny jest codziennym, podręcznym ułatwieniem, bo zawiera kompleksowe informacje potrzebne do pracy z dziećmi – podkreśla Joanna Żarniewska, ekspert Studia Dobrych Praktyk Podręcznikarni.

Jak korzystać z przewodnika metodycznego w przedszkolu?

Scenariusze w przewodnikach metodycznych stanowią propozycję. Nauczyciel powinien dostosowywać zabawy, czas ich trwania i ilość do możliwości swojej grupy.

Poniżej udostępniamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

  1. Czy mogę omijać tematy?

Tak. Pomięcie tematu nie oznacza, że nauczyciel ominął realizację podstawy programowej. Punkty z podstawy programowej powtarzają się w wielu scenariuszach.

  1. Co zrobić, gdy zaczynam ferie lub zbliża się przerwa świąteczna/święta ruchome?

Przewodnik metodyczny jest uniwersalny dla danej grupy wiekowej, choć każde województwo ma ferie w innym czasie. Nauczyciel może przesunąć interesujące go tematy i dopasować je do kalendarza przedszkola, w którym pracuje.

  1. Dlaczego niektóre zabawy powtarzają się kilka razy w tygodniu?

Metodyka wychowania przedszkolnego mówi, że nowa zabawa powinna pojawić się minimum trzy razy w ciągu tygodnia, by dzieci utrwaliły zasady zabawy.

  1. Czy mogę zamieniać tematy kolejnością?

Tak, o ile nie dotyczy to radykalnych zmian, np. przy nauce czytania nie powinno się wprowadzać samogłosek po spółgłoskach. Warto jednak zaznaczyć, że uczenie liter w przedszkolu nie jest obowiązkiem nauczyciela, a jedynie aktywnością przewidzianą dla dzieci zainteresowanych.

  1. Czy do przewodników otrzymam plany pracy?

Plany pracy dla poszczególnych pakietów i grup wiekowych nauczyciel może pobrać bezpłatnie na platformie edukacyjnej www.edukacja.podrecznikarnia.pl (założenie konta jest bezpłatne).

Przewodnik metodyczny. Jak go wykorzystać w pracy? – warsztat Studia Dobrych Praktyk

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Joanną Żarniewską, doświadczoną metodyczką i nauczycielką wychowania przedszkolnego. 

Studio Dobrycyh Praktyk to bezpłatne warsztaty dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, prowadzone przez ekspertów-praktyków. Inicjatywa ma wspierać i inspirować nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat.
Wszystkie warsztaty (z możliwością odebrania certyfikatu po obejrzeniu) dostępne są na www.edukacja.podrecznikarnia.pl

Pod tym linkiem znajdziesz oferty pracy dla nauczycieli wychowania przedszkolnego.