Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym oraz dobre praktyki w zakresie emocjonalnego przygotowania dziecka do pójścia do szkoły były tematem ogólnopolskiej konferencji, zorganizowanej przez Podręcznikarnię Wydawnictwo Edukacyjne i Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku.

Konferencja była okazją do wysłuchania porad ekspertek: Marii Rotkiel, Joanny Żarniewskiej, Klaudii Opielskiej i Anny Łącz-Gaj oraz zadania im pytań na żywo.

Zarówno z uczestnikami konferencji stacjonarnej w Białymstoku, jak i widzami transmisji online z całego kraju dzieliły się dobrymi praktykami dotyczącymi pracy w grupie przedszkolnej. Joanna Żarniewska, nauczycielka wychowania przedszkolnego i trenerka kreatywności podkreślała, że gdy pojawiają się negatywne emocje w grupie, warto zadawać odpowiednie pytania. – Nie „Dlaczego się złościsz?” tylko „Co sprawiło, że się złościsz?”. Gdy zdarza się kłótnia, przydaje się technika rączki. Otwieram swoją dłoń, pierwsze dziecko kładzie na niej swoją rączkę i przedstawia swoją wersję wydarzeń, później kolejne, to pomaga rozstrzygnąć spór. Dzieci lubią być partnerami do rozmowy, dlatego warto pytać je, co sądzą, jak uważają – podkreślała.

Klaudia Opielska zwróciła uwagę na problem złości i agresji wśród dzieci. Podkreślała, że ich zgubne skutki dotykają jednak nie dzieci okazujące złość, a ich kolegów i koleżanki. – Mam okazję pracować z dziećmi z 1-3 i widzę, że największy problem mają dzieci, które są wstydliwe, nie potrafią mówić o swoich emocjach. Jeśli są nieprzygotowane emocjonalnie, nie potrafią się odnaleźć w wielu sytuacjach. Nikomu nie będzie przychodziła łatwo nauka, jeżeli emocjonalnie nie będzie „poukładany” – przekonywała.

Anna Łącz-Gaj, nauczycielka wychowania przedszkolnego i autorka opowiadań z serii „Oswoić szkołę” przytaczała sposoby rozwijania inteligencji i odporności emocjonalnej z wykorzystaniem planu daltońskiego. Jak podkreślała, wiele pomysłów mogą posunąć same przedszkolaki. – Kiedy zastanawialiśmy się, jak zapamiętać nazwę klasy, pomyślałam o zrobieniu breloczków. A dzieci zasugerowały zapisanie hasła, na przykład I „e”, na podeszwie buta. Pomysł wydaje mi się genialny w swojej prostocie. Nauczycielka przekonywała, że warto wykorzystywać kreatywność dzieci, a swoje pomysły na przygotowanie dziecka do nowego etapu edukacji spisała w książce „Oswoić szkołę” jako aktywności dla rodziców i dzieci oraz w innowacji pedagogicznej, jako inspiracje do pracy dla nauczycieli.

Maria Rotkiel – psycholożka i terapeutka rodzinna, mówiła, że zauważa rosnące zainteresowanie inteligencją emocjonalną dzieci. – Mam poczucie, że jest znów powrót do korzeni, renesans kompetencji z zakresu rozwoju emocjonalnego. Inteligencję emocjonalną należy rozwijać od pierwszych lat życia. Żeby jednak ją doceniać, rozumieć i rozwijać, trzeba – i warto – się jej uczyć. Na szczęście są już narzędzia, z których my, dorośli, możemy korzystać.

Ekspertka zwróciła uwagę na serię edukacyjną „Między nami Emotkami. Poznajemy świat emocji” oraz książkę „Oswoić szkołę” jako narzędzia do codziennej pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego, w których tworzeniu uczestniczyła, pisząc komentarze psychologiczne do bajek.

Konferencja była również okazją do wręczenia wyróżnień Nauczyciela z Pasją 30 nauczycielkom wychowania przedszkolnego. Nagrodziły je Agnieszka Bąbczyńska i Anna Danielczuk, metodyczki z Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku.

Konferencję można obejrzeć pod TYM LINKIEM.

Partnerami wydarzenia były firmy Trefl, Meblownia, 4szpaki oraz Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Patronatem honorowym konferencję objęli Prezydent Miasta Białegostoku oraz Podlaski Kurator Oświaty.

 

fot. Dorota Sikora