Sposoby na zdrowe relacje w grupie i pomysły na rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym były 19 lutego br. głównym tematem konferencji „Elementy Treningu Umiejętności Społecznych w edukacji przedszkolnej” w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.
W wydarzeniu wzięło udział blisko 150 nauczycieli, którym zależy na rozwijaniu wspomnianych kompetencji wśród swoich podopiecznych.
– Dzieci mają dziś problem z samokontrolą emocjonalną, są impulsywne. W swojej pracy psychologicznej zauważam wyraźnie problem z nawiązywaniem interakcji – podkreślała Dorota Bentkowska, psycholożka i trenerka TUS. Ekspertka zaznaczała, że wprowadzanie elementów Treningu Umiejętności Społecznych to dobry sposób na rozwijanie współpracy w grupie.
Trening Umiejętności Społecznych to metoda terapeutyczna. Pomaga dzieciom w przypadku trudności w nawiązywaniu relacji, braku asertywności, nieśmiałości czy wycofania społecznego. Dorota Bentkowska zachęcała, by w przedszkolu zacząć od zastępowania rywalizacji współpracą. – Czyli sprawić, by dzieci, podczas zabawy w podziale na grupy, miały osiągnąć wspólny cel – wyjaśniała. Przykładowe zabawy to przekazywanie sobie przedmiotów na czas czy wykonywanie prac plastycznych w małych zespołach. – Dzieci na pewną będą dyskutowały, mogą zwracać uwagę, że nie podoba im się, co kolega czy koleżanka umieściła na pracy. Nauczyciel ma wtedy przypominać, że jest to praca wspólna i należy pogodzić potrzeby wszystkich dzieci. To bardzo prosty sposób na naukę wyrażania własnych opinii, ale też szanowania innych – mówiła Dorota Bentkowska.
Nauczycielka wychowania przedszkolnego i trenerka kreatywności Joanna Żarniewska zaznaczała, że w obliczu wyzwań, z jakimi wiążę się współcześnie praca nauczyciela, kluczowe są: zacieśnienie współpracy z rodzicami, wsparcie specjalistów i samodoskonalenie oraz stosowanie metody prób i błędów, by odnaleźć najlepszą i najskuteczniejszą metodę współpracy z daną grupą. Zachęcała również to wypracowywania własnych metod współpracy nauczycieli z pedagogami i psychologami pracującymi w przedszkolach. – Czasem specjaliści wyrażają sobie, jak będzie wyglądała ich pomoc, a nauczyciele mogą oczekiwać czegoś innego. Na radzie pedagogicznej warto podjąć dyskusję, jak współpraca może wyglądać. Na przykład, by specjalista nie pracował w pojedynkę z dzieckiem, ale częściej przychodził do sal i poobserwował dzieci podczas zabaw dowolnych – proponowała Joanna Żarniewska. – Prawo nie określa konkretnie, jak ma wyglądać pomoc psychologa czy pedagoga, warto o tym rozmawiać – podkreślała.
Po części teoretycznej, nauczyciele wzięli udział w warsztatach: jak wprowadzać elementy TUS w grupie przedszkolnej na co dzień nie będąc certyfikowanym specjalistą tej metody; jak wykorzystać grę planszową „TUS-owe rozgrywki” w pracy nauczyciela, jak prowadzić zabawy wspierające rozwijanie inteligencji emocjonalnej oraz rozwijające kompetencje społeczne dzieci, poznali również skuteczne narzędzia do nauki radzenia sobie z emocjami.
Organizatorami wydarzenia byli Podręcznikarnia Wydawnictwo Edukacyjne oraz Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.