Innowacja pedagogiczna
Jak sprawić, by dziecko nie bało się pójścia do szkoły?
Książka do pracy z grupą przedszkolną
10 opowiadań
Każde poruszające inny lęk związany z pójściem do szkoły
10 miesięcy
Propozycje działań na cały rok przedszkolny
30 aktywności
Innowacyjne pomysły na pracę z grupą
Razem oswoimy lęk przed szkołą
Anna Łącz-Gaj
Autorka opowiadań z serii „Oswoić szkołę”. Nauczycielka wychowania przedszkolnego, pracująca w oparciu o pedagogikę planu daltońskiego.
Maria Rotkiel
Autorka komentarzy psychologicznych do opowiadań z serii „Oswoić szkołę”. Psycholożka, terapeutka rodzinna, ekspertka w kampaniach edukacyjnych i społecznych.
Karolina Piętoń
Graficzka i ilustratorka – z zawodu i pasji, miłośniczka książek dla dzieci i gier planszowych.
10 opowiadań, każde poruszające inny lęk
Realne lęki i problemy opowiedziane oczami 6-letniego Lolka
Poznajcie Lolka: 6-letniego przedszkolaka, a już niedługo ucznia! Perspektywa szkoły jednak coraz częściej niepokoi chłopca… Jak sobie poradzi?
W książce „Oswoić szkołę” znajdziecie dziesięć opowiadań poruszających lęki związane z pójściem dziecka do szkoły. Historie powstały na podstawie rozmów z przedszkolakami i realnych obaw dzieci.
Każdy tekst zawiera komentarz psychologa oraz propozycje pytań i aktywności, które pomogą rozwiązać problem. Nauczyciele mogą korzystać z propozycji innowacji, przygotowanej przez autorkę opowiadań.
Komentarze psychologa
Maria Rotkiel o tym, jak wspierać dzieci
Psycholożka i terapeutka Maria Rotkiel wyjaśnia i podpowiada, jak odczytywać lęki i emocje dzieci oraz jak z nimi rozmawiać. Dorośli powinni przecież ukoić i przepracować każdy lęk dziecka związany z pójściem do szkoły!
Pamiętaj: to nie jest książka do czytania przed snem, ale do pracy z dzieckiem.
Propozycje aktywności – innowacja pedagogiczna
Pracuj z grupą lub indywidualnie: twórz, rozmawiaj i konstruuj
Do każdego opowiadania przygotowaliśmy propozycje aktywności, które sprawdzą się w domu i przedszkolu. Cel jest prosty: oswojenie lęku przed pójściem do szkoły i rozwijanie odporności emocjonalnej dziecka.
Nauczyciele mogą dodatkowo skorzystać z innowacji pedagogicznej na cały rok przedszkolny. Propozycje zabaw, zajęć i ćwiczeń autorka przygotowała w oparciu o opowiadania z cyklu „Oswoić szkołę”.
Skąd pomysł na książkę?
Od Autorki: Ta książka jest dla dzieci i dla wszystkich, którym zależy, aby najmłodsi mieli pozytywne nastawienie do szkoły. Dla rodziców i dla nauczycieli.
– Dlaczego boicie się szkoły? – zapytałam przedszkolaków podczas wrześniowej porannej zabawy. I nie spodziewałam się, że usłyszę tak poważne odpowiedzi. Byłam zaskoczona, kiedy bliskie mi, rezolutne i mądre sześciolatki zaczęły dzielić się swoimi lękami. Niektóre dzieci mówiły głośno, czego się obawiają, inne o swoich lękach powiedziały mi w sekrecie, na ucho. Punkt po punkcie spisałam małe i duże strachy.
A że dobro dzieci bardzo leży mi na sercu, nie mogłam pozostawić ich bez pomocy. Postanowiłam oswoić szkołę – tę „straszliwą bestię”, aby spokojnie, z uśmiechem i ciekawością przekraczali jej progi. Bo nawet bestia, kiedy jest oswojona, wzbudza zainteresowanie. A o to przecież chodzi. Aby dzieci miały wobec szkoły pozytywne oczekiwania.
Zapraszam wszystkich; dzieci i dorosłych do wspólnego czytania, rozmowy, działania. Słowem, do oswajania szkoły.