Wszyscy dążymy do podnoszenia jakości edukacji. Umożliwiają to innowacje pedagogiczne w przedszkolu, a ich wprowadzanie i realizowanie może być proste i pozbawione nadmiaru „papierologii”. Podpowiadamy, jak rozpocząć innowację pedagogiczną w placówce.

Innowacja pedagogiczna to nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Od 2017 r. jest standardowym elementem działalności edukacyjnej.

– W czasach, kiedy mówi się o rozwijaniu kreatywności, kiedy rodzice oczekują, że każdy dzień będzie ciekawy, innowacje, których celem jest poprawa jakości, zmiana na lepsze, powinny być powszechne – podkreśla Joanna Żarniewska, nauczyciel wychowania przedszkolnego, szkoleniowiec i metodyk

Innowacja pedagogiczna w przedszkolu ma rozwijać m.in. kreatywność i przedsiębiorczość poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań:

  • organizacyjnych – czyli zmian organizacji procesu nauczania,
  • metodycznych – czyli zmian w samym procesie nauczania,
  • programowych – czyli zmian w realizowanych programach nauczania.

Proces jest prosty: nauczyciel wymyśla celowe, innowacyjne działanie, zapisuje jego założenia i aby wprowadzić innowację pedagogiczną, potrzebuje tylko zgody dyrekcji placówki.

– Wprowadzamy coś, czego do tej pory nie było, na przykład język migowy: nie ma go w programie ani w podstawie programowej. Innowacją jest również robienie czegoś inaczej niż do tej pory. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych czy wprowadzanie dziecka w świat uniwersalnych wartości nie jest innowacyjne, jest obowiązkiem każdego nauczyciela. Ale już wypożyczanie książki do domu dla każdego dziecka, a następnie wykonywanie indywidualnych prac plastycznych na podstawie przeczytanej lektury jest już innowacyjne, o ile nie występowało wcześniej w danym przedszkolu – wyjaśnia Joanna Żarniewska.

Wzór karty innowacji pedagogicznej powinien być jeden dla całego przedszkola, ustalony podczas rady pedagogicznej. Jego kształtu nie narzuca Prawo oświatowe, może go zasugerować dyrektor lub sami nauczyciele.

Joanna Żarniewska proponuje, by maksymalnie uprościć wzór dokumentu – tak, by znalazły się w nim tylko najważniejsze informacje:

  1. Temat.
  2. Autor.
  3. Rodzaj innowacji.
  4. Zakres innowacji (wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, jedna grupa lub więcej grup).
  5. Czas innowacji.
  6. Zajęcia edukacyjne objęte innowacją (poranne/popołudniowe).
  7. Krótki opis (aktywności przewidziane dla nauczyciela i dzieci).
  8. Na czym polega nowatorstwo innowacji?
  9. Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej).
  10. Ewaluacja, czyli jak zamierzamy sprawdzać, czy idziemy w kierunku, który sobie założyliśmy.
  11. Finansowanie innowacji pedagogicznej:
    • nie wymaga dodatkowego finansowania,
    • wymaga dodatkowego finansowania (określić skąd pozyskano środki).

Dokumentowanie procesu realizacji czy tworzenie harmonogramu innowacji nie są wymagane.

Celem innowacji jest podnoszenie jakości edukacji, ale motywacją dla nauczycieli może być również możliwość uwzględnienia innowacji w awansie zawodowym.

W zakładce „Oswoić szkołę” udostępniamy bezpłatnie wzór innowacji pedagogicznej o tym samym tytule. To propozycja dla nauczycieli prowadzących grupy 5- i 6-latków, którzy chcą przygotować dzieci do nowego etapu edukacji: klasy pierwszej szkoły podstawowej. Innowacja pedagogiczna powstała w oparciu o opowiadania z książki „Oswoić szkołę” – zawiera dziesięć scenariuszy zajęć, propozycji zabaw i aktywności wzmacniających odporność emocjonalną dziecka. Szczegółowe scenariusze można pobrać bezpłatnie na www.edukacja.podrecznikarnia.pl.

Więcej o innowacjach pedagogicznych w przedszkolu i przykładowych rozwiązaniach – w odcinku Studia Dobrych Praktyk Podręcznikarni.